Proficiat met uw nieuwe woning
Wij hopen dat u zich snel thuis voelt. Op deze pagina vindt u informatie die belangrijk is voor u als nieuwe huurder.
Huur betalen
U betaalt de huur altijd vooraf op de eerste van de maand. In uw huurovereenkomst staat de huurprijs. Huurt u een appartement, dan betaalt u ook vaak servicekosten. Afhankelijk van de huurprijs en uw inkomen komt u misschien in aanmerking voor huurtoeslag. U leest hier meer over huren en betalen. Wist u trouwens dat de maximale huurprijs van uw woning zelf kunt checken met de Huurprijscheck van de Huurcommissie?
Onderhoud aan uw woning: wie doet wat?
Een woning heeft regelmatig onderhoud nodig. Want soms gaan dingen kapot. Een deel van dat onderhoud doen wij. Voor andere reparaties bent u zelf verantwoordelijk. U vindt hier het overzicht welk onderhoud wij en welk onderhoud u zelf moet uitvoeren.
Bent u lid van het Servicefonds van Sité? Dan voeren wij ook onderhoud bij u uit waar u eigenlijk zelf verantwoordelijk voor bent. U leest hier meer over in onze folder Service- en Glasfonds.
Een reparatieverzoek indienen
Als er iets kapot is aan uw woning, kunt u op ieder moment van de dag
een verzoek voor een reparatie indienen.
Zelf klussen aan uw woning
Om van uw woning een thuis te maken wilt u soms meer doen dan een kleur op de muur of nieuwe meubels. Misschien wilt u een zonnescherm, rolluiken of een aanbouw plaatsen. We staan heel veel veranderingen toe, maar sommigen ook niet. En voor een paar aanpassingen aan uw woning heeft u eerst toestemming nodig. In de folder Klus ABC vindt u in één oogopslag wat wel en niet is toegestaan.
Energie besparen
Minder uitgeven aan energie kan elke dag en hoeft niet ingewikkeld te zijn. Met handige bespaartips ben jij altijd goedkoper uit! Bezoek onze pagina over energiebesparen.
Het voorkomen van schimmel en hittestress in uw woning
Een comfortabele woning is frisse, gezonde en koele woning. Zorg daarom voor goede ventilatie in uw woning zodat er geen schimmel kan kan ontstaan en voorkom hittestress. Bekijk hier de tips hoe u uw woning goed ventileert en koel houdt. Of bekijk deze video over ventileren in huis.
Het onderhouden van uw tuin
Als u een woning met een tuin huurt, houdt u uw tuin natuurlijk netjes bij. Want een goed onderhoud tuin is niet alleen prettig voor uzelf, maar ook voor de buurt. In de folder Tuinwijzer leest u wat wij verwachten als het gaat om het onderhoud van uw tuin en hoe u uw tuin kunt vergroenen. Heeft u geen tuingereedschap? U leent bij Sité gratis tuingereedschap, zoals een hark, schep en tuinslang.
U regelt uw huurzaken eenvoudig online
Via Mijn Sité regelt u 24 uur per dag, 7 dagen per week, online uw huurzaken. Zo vanuit uw luie stoel. U kunt hier ook direct een reparatieverzoek indien.
Bewonersvereniging Siverder
Siverder is een bewonersvereniging die de belangen behartigt van huurders van Sité Woondiensten in het algemeen en van onze leden in het bijzonder. Kijk voor meer informatie en lid worden op www.siverder.nl
Niet vergeten om te regelen!
- Meld u aan bij de afdeling Burgerzaken van uw gemeente
- Neem de meterstanden voor gas en stroom op en geef deze door aan de energieleverancier van uw keuze. Voor water geeft u de meterstanden door aan Vitens. Dit kan via het telefoonnummer 088 91 98 of via www.vitens.nl
- Zit er een huurgeiser in uw appartement? Meldt u zich dan aan bij Energieservice Apeldoorn, telefoonnnumer (088) 84 55 000 of via www.feenstra.com.
- Zitten er warmtemeters op de verwarming in uw appartement? Dan neemt Sité de meterstanden op en stuurt deze door naar Ista. Jaarlijks worden de meterstanden opgenomen en verrekend.
- Geef uw nieuwe adres door aan uw verzekeringen, vrienden en familie.
- Heeft u al een inboedelverzekering? Lees de folder Schade aan uw woning voor meer informatie.
- Is er een ondergrondse container buiten uw woongebouw? Dan krijgt u een pasje bij de sleuteloverdracht. Heeft u geen pasje, neem dan contact op met Buha, telefoonnnummer (085) 0203 739.
|
Heeft u een klacht?
We doen ons best om het wonen voor u zo prettig mogelijk te maken. Toch kan het voorkomen dat u niet tevreden bent over onze dienstverlening. U leest hier wat u kunt doen als u een klacht heeft.
Nog even goed om te weten
- Wist u dat, als u een woning huurt, u huurbescherming heeft? Dit betekent dat Sité de huur nooit zomaar opzegt. Bij tijdelijke huur is er minder huurbescherming.
- Wist u dat er verschillende soorten huurcontracten bestaan? De meeste huurders van Sité hebben een vast huurcontract. In uw huurovereenkomst leest u wat voor soort contract u heeft.